Számos festményt ismerünk, amelyen különféle korokban élt nők és férfiak
láthatók hárfájukkal. Csodáljuk a képen láthatók szépségét, gyönyörködünk a
képek harmóniájában, és megfigyeljük a szereplők hangszereit. Érdekes módon
a régen élt emberek igazi történetébe azonban csak ritkán gondolunk.
A kép
Egy ilyen kép
Sir Thomas Lawrence
festménye is, amely egy fiatal nőt ábrázol. Az asszony egy hagyományos, szépen
díszített ír hárfát tart a kezében. A festmény 1821-24 körül készült,
napjainkban Lisszabonban, a
Calouste Gulbenkian Múzeumban
őrzik. Vászonra festett olaj technikával készült, mérete 91 x 71 cm. A festő,
Lawrence korának legjelesebb angol portrékészítője, egyben a Royal Academy
elnöke volt. Többek között patrónusáról,
IV. Györgyről
is ő készített egy ismert képmást.
A modell
A festmény Lady Elisabeth Conynghamot, Conyngham márkinét ábrázolja, aki 1769.
július 31-én született és 1861. október 11-én halt meg. Matuzsálemi kort, 92
évet élt meg. Apja, bár nemes volt, vagyonát azonban inkább sikeres és
szerencsés banki üzleteknek köszönhette. Azt nem tudni, hogy a márkiné
mikor házasodott össze a férjével, mindenesetre ír hangzású nevét tőle nyerte.
Henry Conyngham főnemes volt és számos fontos politikai tisztséget töltött be
az angol udvari életben. 1829-32 között például a Windsori Kastély kormányzója
volt.
Az asszony ragyogó szépségű volt, erről a festmény alapján magunk is
meggyőződhetünk. Az arisztokrácia mégis közönségesnek tartotta, amiben nyilván
nem a megjelenésének vagy a terített asztal melletti viselkedésének, hanem
inkább a szeretői számának lehetett nagy a szerepe. Kapcsolatai között
tartották számon a cárevicset, a későbbi
I. Miklós cárt, továbbá a walesi herceget is, aki 1820-ban IV. György néven lépett a brit
trónra.
A lady és a herceg szerelme minden bizonnyal igaz szerelem volt. Erről
tanúskodik, hogy sok-sok éven át álltak meghitt kapcsolatban. Mentségükre
legyen mondva, hogy a koronázás után ugyan megszakadt közöttük a bűnös,
törvénytelen kötelék, ám érzelmeik egymás iránt továbbra is változatlanok
maradtak. Erről a fennmaradt leveleikből lehet következtetni.
|
Sir Thomas Lawrence: Lady Elizabeth Conyngham portréja
1821-24
Olaj, vászon
91 x 71 cm
Museu Calouste Gulbenkian
Lisszabon (Portugália)
|
A téma
A szentimentális festmény neoklasszicista stílusban mutatja Lady Conynghamot
és környezetét. Az asszony dús, buja kertben zenéléssel szórakoztatja magát.
Pompás selyemruha és arany ékszerek díszítik, kezében hangolókulcsot tart.
Ujjain több ékköves gyűrű látható. A hangszer, ami egyértelműen utal a férj
származására, társadalmi státuszára és politikai tisztségeire, dúsan faragott
és festett, és két óriási skarlátvörös virág - talán amarilliszek - is
ékesíti. A hárfa, a kőpad és a kert elégikus hangulata ragyogóan ellensúlyozza
az asszony kihívó tekintetét és érzéki száját. Bár a látvány szigorú
kompozíciós szabályoknak van alávetve, amelyben a formák és színek pontos
egyensúlyt képeznek, az egész képet mégis valami álomszerű, légies könnyedség
hatja át.
Ki tudja? Talán tényleg ilyen volt a Lady élete!
Források
További érdekes, angol vonatkozású írásaink a korszakból