|
Kassák Lajos: Kompozíció
28 x 22,5 cm
Olaj, vászon
|
Szerencse, hogy a Hárfák és Hárfások blog közvetlen kapcsolatban áll
Kassák Lajos
szellemével, így első kézből tudjuk adni az üzenetét.
Alább legeslegutolsó levele olvasható március 15-e, március 21-e és annak
alkalmából, hogy április 19-én a Kassák Emlékmúzeumban a hihetetlenül gazdag
életművet bemutató (valamilyen) új kiállítás nyílik.
Kedveseim,
nemsokára március 21-e lesz. A szülinapom. Jó, jó, tudom, hogy bizonyos
okokból ez egy meglehetősen
gyűlölt nap
nektek a magyar történelemben. Azt nem mondom, hogy semmi közöm nem volt
hozzájuk, csupán megjegyzem, hogy azért ők is fenékbe billentettek
egyszer-egyszer.
Rendben van, tévedtem. Az Embernek tényleg semmi szüksége sincs a
Szabadságra, erre a Ti világotokra Vezetők és Vezetettek kellenek. Maholnap
15-e van. Menjetek, és egyik vagy másik oldalon lengessétek csak a
kalapjaitokat.
Volna azért egy kérésem. Nézzetek már rá erre a
Wikipédia-szócikkre. Láthatjátok, nagyjából ugyanolyan szürke és sivár, örömtelen és
nyomorúságos, mint maga az emlékmúzeumom. A több ezres gyűjteményről, a
múzeum három és fél évtizedes működéséről nagyjából ennyit tudott összehozni
a magyar művészettörténészek, műértők és műtanulók színe-virága, köztük a
múzeum egynéhány gyakran-kinevezett-és-leváltott igazgatója.
De most akkor tényleg. Hát komolyan gondoljátok, hogy ez rólam, és nem
rólatok szól?
MADI
Kevesen tartják számon, hogy a
hárfa a
kortárs zenének (is) az egyik legfontosabb szóló- és kamarazenei hangszere.
Pedig (például
Würtzler
felkérésére) Leonard Bernsteintől Stockhausen és Ligeti Györgyön át Kurtágig
sok mindenki írt rá zenét. Köztük
Sáry László
Kassák-, Erkel- és Bartók-Pásztory-díjas kortárs zeneszerző is.
2003-ban a
Nemzetközi Mobil MADI Múzeum
nagy szabású művészeti fesztivált rendezett Érsekújváron, Budapesten és
Győrben Kassák Lajos születésének 115. évfordulója alkalmából. Az alkalomra
Sáry László és fia, Sáry Bánk számos kompozíciót szerzett, melyeket a MADI
Múzeum 2005-ben CD-lemezen is kiadott. Az érdekes és szép művek - köztük az
Hommage à Kassák című - Sáry László honlapjáról
letölthetők
és meghallgathatók. A CD címe
Kassák és a MADI.
|
Kassák Lajos
|
Kassák Lajos nemigen használta a hárfaszimbólumot sem a költészetében, sem a
regényeiben és a novelláiban, sem a festészetében. A sziklaszilárd ember talán
túlságosan is nőiesnek találta a hangszert. Ismert ugyanakkor egy 1916-os
korai írása, amelyben mégiscsak szóba kerül:
„Ha szép igazság volt eddig, hogy a művész hárfa, amelyen az élet játssza
ki szeszélyes danáit, most legyen kemény igazság, hogy az élet csak nyers,
alárendelt anyag a művész formáló zsenijének.” .
Ebben az A Tett című
folyóiratában közölt szövegben fogalmazta meg tehát aktivista programját, amit
a Monarchia aztán rögtön be is tiltott...
Utóirat
Ha már szóba került az 1848-as márciusi forradalom, feltétlenül meg kell
említeni
Elias Paris Alvars-t, minden idők egyik legnagyobb hárfás virtuózát. Az ő személyes sorsa épp a
forradalmak miatt került válságba, talán a nagyon korai halála is a bécsi
forradalom miatt következett be. Alvars nagy tisztelője volt Lisztnek, írt egy
magyaros zenét, és az 1830-as évek elején koncertezett is Magyarországon.