Ezt a cikket
Kopp Mária
magatartástudományi kutató emlékének ajánljuk, aki évtizedeken át
gyógyította beteg embertársait, és ma hunyt el.
Grace Kelly amerikai színésznő életének a részleteire ma már csak kevesen
emlékeznek, tragikus halálának a körülményeire pedig talán még kevesebben.
Ebben a cikkben azonban nem elsősorban róla vagy a hárfáról lesz szó, hanem
inkább a pletykálkodásról.
A hattyú
Az alábbi képen
Grace
egy hárfával látható, a fotó
A hattyú (The Swan)
című 1956-os filmvígjátékból való. Az említett film – amelyben
Alec Guinness
volt a partnere –, számos okból is érdekes.
Egyrészt ez volt az utolsó előtti filmje, nem sokra rá ugyanis férjhez ment a
monacói herceghez. 1956 így nemcsak nekünk, magyaroknak, de neki is egy fontos
év volt, ha nem a legfontosabb.
Másrészt egy gyönyörű gótikus stílusú hárfa is feltűnik a filmben. Azt nem
tudni, hogy vajon tudta-e használni a hangszert, de a fotón nyilván csak
imitálja a játékot, hiszen kesztyűt visel.
Végül nekünk magyaroknak különösen fontos és érdekes a film, hiszen
Vidor Károly
rendezte, egyik forgatókönyvírója
Molnár Ferenc
volt, a történet Kelet-Európában játszódik, s több magyar nevű szereplő is
feltűnik benne.
|
Grace Kelly hárfázik A hattyú c. filmben
|
A család
Grace apja többszörös olimpiai bajnok volt, aki később önerőből milliomos
lett, és a politikai életben is kitüntette magát. Apjához hasonlóan ő is
rendkívüli tehetséggel született. Jó néhány filmben szerepelt nagy sikerrel –
például három
Alfred Hitchcock-filmben –, s 1955-ben, mindössze 26 évesen megkapta az
Oscar-t. Ehhez
képest mégsem volt jó sajtója Magyarországon. Gyakran kárörvendtek rajta a
lapok, hogy férje mellett boldogtalan, és gyermekeivel sem jó a kapcsolata.
A pletyka
Akik a mai
elbulvárosodott
környezetben nőttek fel, nyilván furcsának találják, hogy a szocializmus
idején is voltak sztárpletykák. Pedig így volt, a különbség legfeljebb
mennyiségi és minőségi a maihoz képest: kevesebb volt a durvaság, és nemritkán
irodalmi köntösben jelent meg a pletyka.
A susmustól egyébként sem lehetne megfosztani a nagyérdeműt, még egy
diktatúrában sem. Ez ugyanis elválaszthatatlanul hozzátartozik az emberi
nemhez és létezéshez. Jellemző, hogy az
antropológusok
szerint már a főemlősök is pletykálnak, sőt, néha hazudnak is, hogy a
csoportban kedvezőbb státuszt nyerjenek. Ezt hívják a magatartáskutatók
„politizálásnak”, s valljuk be, néha a parlament tényleg hasonlatos egy
csimpánzketrechez...
A hatvanas években...
Az említett korban a fiatalság leginkább az Ifjúsági Magazin és a
Magyar Ifjúság című lapokból jutott hozzá a szükséges
pletykamennyiséghez. Mivel a gyerekeim épp mostanában ismerkednek a YouTube-on
Cseh Tamással, feltétlen el kell meséljek egy idevágó történetet.
Elöljáróban annyit, hogy
Bereményi Gézának
1977-ben jelent meg a Legendárium című könyve. Máig emlékszem, hogy épp
a metrón utaztam, amikor az erről szóló hírt (pletykát, marketing üzenetet
etc.) a Magyar Ifjúságban olvastam. Azért ragadt meg ennyire, mert Cseh nem
sokkal előbb még a tanárom volt Kőbányán, az Üllői úti általános iskolában.
Már a suliban is énekelt, mi több, két freskót is festett. Az egyik úttörő-, a
másik indián tábort ábrázolt. Amikor 2009-ben meghalt, felhívtam az iskolát,
hogy megvannak-e még a képek? Sajnos, nemcsak hogy nem voltak már meg, de azt
sem tudták, hogy az ismert zenész valamikor ott tanított.
Számháború Bogláron
Szép és rossz emlékeket is őrzök róla, hiszen időnként vele is előfordult,
hogy ideges volt, akár a többi tanár. Megjegyzem, az iskola a Bihari úti
nyomortelep szélén állt, a másik oldalon a
Mária Valéria telep
maradéka övezte, volt tehát bőven dolga a tanároknak...
Az egyik vele kapcsolatos, talán 1975-ből való emlékemet azonban máig nem
tudom a helyére tenni. Ötödikes voltam, s a balatonboglári hegyre mentünk
kirándulni, és természetesen számháborúztunk is. Akkoriban nagyon szerettük az
efféle játékokat, ő is híres „indián” volt. Ám alig kezdődött el a küzdelem,
amikor néhányan találtunk egy meggyfát tele érett, édes gyümölccsel.
Felmásztunk rá, lakmároztunk, s elégedetten gyönyörködtünk a pompás balatoni
tájban. Apró, fehér háromszögek úsztak a zöld vízen, azt hiszem, akkor láttam
először ezt a magyar szemnek lenyűgöző, csodás panorámát:
Ám az idillt egyszer csak az ő felháborodott kiabálása szakította meg:
„Hitszegő árulók, aljas dezertőrök! Le a fáról! Ott hagytátok a csatát!
Zabáltok, amíg a társaitok a vérüket adják? Sipirc, ki vagytok zárva!...”
Szóval, máig nem világos, hogy hogy nem értette meg, hogy mit láttunk és mit
éreztünk ott a fa tetején, épp az az ember, aki ilyen dalt tudott írni?
Külvárosi tehetségek
Mindezt azért is fontos volt elmesélni itt, mert néhány évvel ezelőtt Geszti
Péter meglehetősen lenézően nyilatkozott a régi külvárosokról. Mint mondta, a
szegénység kultúrája, így a blues vagy a kemény zene mindig is távol állt
tőle, a kamaszodó budai gyerektől.
Geszti valószínűleg nem tudja, hogy a hatvanas-hetvenes években a
külvárosokban valóságos kis kulturális forradalom zajlott. Ennek egyik legfőbb
oka az lehetett, hogy épp 1956 miatt számos kiváló tanárt száműztek ide, akik
tehetségükkel és szeretetükkel elvarázsolták a gyerekeket. Innen indult – hogy
a Geszti említette könnyű műfaj képviselőit említsem csak –
Hofi,
Som Lajos,
Cserháti Zsuzsa,
Deák Bill Gyula
és sokan mások. Ezek az emberek példaképek is voltak, az iskolában áhítattal
néztük a tablókon a fényképeiket.
Cseh Tamás mellett tehát sok más nagyon jó tanár megfordult Kőbányán. Például
Makai Zsuzsa néni, aki a félig-meddig tiltott-tűrt-támogatott
József Attila
unokahúga volt. Máig bánom, hogy egyszer szemtelen voltam vele. Csak később
olvastam, hogy azon az utolsó napon ő is ott volt Balatonszárszón a költővel,
és este, mielőtt kiment sétálni, még énekeltek is. Aztán a tanárunk volt
Kávai Zoltán, a Melbourne-i Olimpia egyik hőse. Ha jól emlékszem,
hatodik lett egy kenus számban, és ha jól számolom, 50 évnek kellett eltelnie,
mire a magyar társadalom Andy Vajnának köszönhetően
megértette ennek az
olimpiának a jelentőségét. S mivel nem lehet mindenkit felsorolni, utolsóként
Tihanyi Károlyt
említem, aki hihetetlen derűvel viselte a lövések okozta testi szenvedést és a
politikai üldözést. Karcsi bácsi óriási, egy életre szóló hitet adott a
tanítványainak, köztük valószínűleg a Gyűjtő-beli fegyenceknek is, akiket
szintén tanított. Máskülönben egyik tanítványát
Vizi E. Szilveszternek
hívják...
Végül egy dolog maradt, hogy mi a pletyka? Nos, a pletyka igen sokféle lehet:
érdekes, izgalmas, gonosz, szórakoztató, romboló vagy akár egyszerre mind.
Szinonimái: licsi-locsi, locsi-fecsi, szóbeszéd, fecsegés, terefere,
mendemonda, megszólás, híresztelés, hírhordás, pusmogás, sugdosás,
súgás-búgás. A lényege pedig, hogy az agy, akár egy asszociációs gépezet, a
segítségével találja meg vagy harcolja ki a helyünket a világban.