Az osztrák származású, de magyarrá lett Dunkl Nepomuk János kiváló
zongoraművész, koncertszervező és zenei kiadó, XIX. századi zenei életünk
egyik legmeghatározóbb alakja volt. Ehhez képest napjainkban kevés szó esik
a munkájáról, nevét hiába keressük például a Wikipédián.
Dunkl életrajza közlésével nem csak a hiányt igyekszünk pótolni. Azért is
írunk róla, mert több adat szerint kapcsolatban állt Eszterházy Johanna
hárfással. Mi több, az 1848-as bécsi forradalom idején Liszt Ferenc, Dunkl
János és Eszterházy Johanna tevőlegesen is részt vettek a megmozdulásokban, s
mindez igazán izgalmassá teszi a történetüket.
|
Dunkl János |
Korai évek
Johann Nep. Dunkl 1832. augusztus 6-án született Bécsben, szülei
csecsemőkorában telepedtek le Magyarországon. Zenei tehetsége korán
megmutatkozott. Zongorán Moravetz, Reichl és Gebauer tanította, a
Pestbudai Hangászegyesületben
pedig énekelni tanult. Művészi fejlődésére Anselm Winkler és Josef Merkl is
hatással voltak.
Szülei később Bécsbe küldték, ahol Kärgling lett a mestere. Emilia Walter
énekesnő javaslatára 1845-ben jelentkezett a Bécsben tartózkodó
Liszt Ferencnél.
Sigismond Thalberg
„Róbert ábrándja“ című művét játszotta neki. Liszt személyes pártfogásába
vette, s amikor távozott a városból,
Anton Rubinstejnt
kérte fel, hogy fejlessze tovább a tehetséges fiatal zenészt. 1846 elején,
amikor ismét Bécsben járt, újra személyesen foglalkozott vele, majd
magyarországi és keleti útjaira is magával vitte. 1848-ban, miután Liszt ismét
távozott az osztrák fővárosból, Navratilhoz és a korszakos jelentőségű
Carl Czernyhez került.
Jules Egghard-dal (1834-1867) együtt így Czerny egyik utolsó tanítványa
lehetett.
Forradalom Bécsben
1848-ban, a bécsi forradalom napjaiban Liszttel együtt az utcán volt. A
Révai Lexikon szerint „az események Bécsben találták s Liszttel együtt ő is részt
vett a barrikád-harcokban”, de ez nyilvánvaló túlzás. Liszt más adatok szerint
dohányt és pénzt adott a barikádon harcolóknak, lelkesítő beszédet intézett
hozzájuk, s valószínű, hogy a mindössze 16 éves Dunkl csupán elkísérte őt
ezekre az egyébként egyáltalán nem veszélytelen utakra.
A forradalom bukása után bujkált, majd Reviczky grófné, később
Eszterházy Johanna
házi zongoratanára lett. Utóbbi a miatt következhetett be, hogy 1849-ben
Bécsben elhunyt
Elias Parish-Alvars, a „hárfa Lisztje”, aki addig Johanna tanítója volt. Egy forrás szerint
1846-ban Liszt sokat kirándult Johannával Bécs környékén. Mindebből úgy
sejthető, hogy a forradalom napjaiban is kapcsolatban állt velük, s pénz- és
egyéb adományokat juttatott a harcoló katonáknak.
|
Artur Grottger: Dunkl János és F. Bachrich portréja 285 x 231
mm akvarell (Szépművészeti Múzeum)
|
Magyarországi pálya
1852-ben Dunkl visszatért Magyarországra és kész zongoraművészként működött,
különösen a kamarazene területén remekelt. Az 1850-es évek végén aztán újra
Bécsbe költözött. 1860 körül
Artur Grottger
neves lengyel festő megfestette a képét. Az akvarell technikával készült művön
F. Bachrich hegedűművésszel, a bécsi konzervatórium tanárával együtt látható.
A festő és a két modell egymás szomszédjai voltak a Foganedihausban, a
Theater auf der Wieden
közelében. Az akvarellt Dunkl fia, Norbert adományozta a
Szépművészeti Múzeumnak.
1861-ben összeházasodott Grinzweil Jozefin (más írásmóddal: Josephin)
tehetséges opera- és hangverseny-énekesnővel, aki Grinzweil Norbertnek, a
Rózsavölgyi és társa zeneműkiadó cég tulajdonosának a húga volt.
1862-ben önálló vállalkozást alapított Bécsben, ami 1866-ban beolvadt
Rózsavölgyibe. Cégének rövid működése alatt kiadta többek közt Liszt
Esztergomi miséjének
négykezű zongorakivonatát
Mosonyi Mihály
kidolgozásában, valamint
Goldmark Károly
Sakuntala nyitányának vezér könyvét. A kiadók egyesülése után véglegesen
hazatért, és a kiadóban beltag és cégvezető lett. 1890-ben Liebreich József
alkalmazottal együtt megörökölte az elhunyt Grinzweil Norberttől a Rózsavölgyi
és társa cég tulajdonjogát.
Kiterjedt hazai és külföldi kapcsolatrendszerrel rendelkezett mind a
társadalmi elittel, mind a művészvilággal. Kortársai úgy tartották, hogy a
hazai zeneműkiadás, a magyar zeneirodalom és hangversenyügy az ő tevékenysége
által vált európai hírűvé. Javarészben neki volt köszönhető például, hogy
Richter János
Budapesten új irányba tudott indulni a filharmóniai társasággal.
Több gyermeke született. Norbert nevű fiát 1890-ben maga mellé vette, aki
később folytatta apja üzletét és szintén sikeres kiadó és koncertszervező
lett.
1910. január 29-én hunyt el Budapesten. Az
Új köztemetőben nyugszik.
Dunkl János életútja – ahogy a bevezetőben is említettük – számunkra leginkább
Eszterházy Johanna személye miatt fontos. Kapcsolatuk nagyon is azt
bizonyítja, hogy Johanna nem egy hétköznapi műkedvelő hárfás volt. Támogatta
Chopint és Chopin
legkedvesebb tanítványának,
Carl Filtschnek az
édesapját. Barátja volt Lisztnek és segítette az ő kedves tanítványát is,
Dunkl Jánost, akiről a fenti cikkünk szól. Utóbbiak ráadásul kifejezték
szimpátiájukat a polgárosodásért és a nemzeti függetlenségért harcolókkal, így
minden bizonnyal Johanna is hasonlóan gondolkodott ezekről az eszmékről.
Egyébként sajnálatos, hogy Dunklról, a jelentős zongoristáról és zenei
szervezőről milyen kevés szó esik manapság.
Források
-
Osterreichisches Musiklexikon Online.
-
A' Pest-Budai Hangászegyesület igazgatása alatti nyilvános énekiskola
évkönyve.
-
Zenelap. 1899, 13. évfolyam, 26. szám, 3. o.
-
Révai Nagy Lexikona, 6. kötet, Budapest, 1912, 47. o.
-
Fővárosi Lapok, 1890. június (149. szám) 1101. o.
-
A Pallas nagy lexikona, 5. kötet, Budapest, 1893, 609. o.
Visszaemlékezései
(Csodálkoznánk, ha a Szépművészeti Múzeum honlapján, a fenti képhez
kapcsolódva említett F. Bachrich nem S. Bachrich lenne, azaz
Bachrich Zsigmond neves komponista és hegedűs.)