A Magyar Nemzeti Múzeum hangszer-gyűjteményében őriznek egy hárfát, melyet
a köznyelvben „Aranyhárfának” neveznek. A hangszer a 18. században készült
Franciaországban, diatonikus egyszeres pedálhárfa. A hagyomány szerint Mária
Antóniának és Benyovszky Móric feleségének a tulajdona volt. Kétségtelen,
hogy a múzeum gyűjteményének egyik kiemelkedő értéke.
A hárfa szerkezete és díszítése
A hangszert a korszak neves hárfaépítője,
Pierre-Joseph Cousineau készítette, aki
Mária Antónia udvari hangszerkészítője volt. A hárfa 35 húros és a maiakkal egyezően
hét pedált
tartalmaz. Magassága kb. 150 cm.
Rokokó
stílusú, tehát dúsan faragott és aranyozott.
Az oszlopon körkörös, a koronán
csigavonalú növényi faragvány fut végig, a lábazat, a hangszekrény, a nyak, az
oszlop és a korona aranyozása pedig szinte keretezi a rezonánslapot. Utóbbit
kézzel festett képpel díszítették. A festményen
Vénusz enyeleg
Marssal, a
háttérben
Vulcanus műhelye látható,
az előtérben a kis
Amor játszik Mars sisakjával.
|
Lubik Hédy és az Aranyhárfa az 1960-as évek első felében
|
(Forrás: Lubik Hédy)
Ki volt a tulajdonosa?
A
Múzeum 1852. évi leltárkönyve
szerint a hangszert báró Vécsey Miklósné ajándékozta a gyűjteménynek. Ő egyik
ősétől, Sir Thomas Prescott-tól kapta, aki árverésen jutott hozzá 1793, azaz
Mária Antónia kivégzése után. Mivel az ajándékozással kapcsolatos okiratok a II.
világháború idején megsemmisültek, ezért a magyar hangszertörténészek ezt az
adatot fenntartással kezelik.
Megtaláltuk azonban az interneten az Algemeen Handelsblad holland újság
1852. december 23-i lapszámát, ami az ajándékozás tényét talán megerősíti:
Dezer dagen heeft de barones Vécsey aan het Pesther Museum de harp van de
ongelukkige Konipgin van Frankrijk, Marie Autoinette, tea geschenke gegeven.
Dit speeltuig was by den openbaren verkoop van het ameublement dier
onttroonde Vorstin aangekocht door den vader der barones, Sir Thomas
Prescott, en sedert in die familie gebleven.
Egy másik feltevés szerint a hárfa
Benyovszky Móric
feleségének, Hensch Zsuzsannának volt a tulajdona. Benyovszky bejáratos volt
XVI. Lajos
udvarába, felesége pedig részt vett Mária Antónia zenei összejövetelein, és
így kapta a királynőtől ajándékba a hárfát. (Az udvari hárfás életről szól a
Madame Victoire hárfája
és a
Conti herceg hárfás vacsorája
című cikkünk.)
Benyovszkyék későbbi leszármazói, Roxer Vilmos és Ocskay Gusztáv
feljegyzéseiből kiderül, hogy az ajándékba adott hangszeren tanult Mária
Antónia hárfázni. A történészek egyéb írásos bizonyíték híján ezt a feltevést
is fenntartással kezelik.
Az Aranyhárfa jelentősége
|
Cousineau-féle egyszeres pedálhárfa
|
A több más korabeli hangszerrel együtt őrzött hárfa értékét és jelentőségét
nemcsak a korábbi tulajdonosok személye adja. A hárfa a legősibb hangszerek
egyike. Szinte minden földrészen és kultúrában elterjedt, miközben a
felépítése és szerkezete alig változott.
A 18-19. századi hangszerészek azonban számos technikai újítást vezettek be,
ami modern, sikeres és kedvelt hangszerré tette. Előbb kialakult az egyszeres
pedálrendszer (Jacob Hochbrucker, 1697 vagy 1720), majd a dupla pedálrendszer
(Sébastien Érard, 1810). Az egyszeres mechanika előnye, hogy a hárfás mindkét keze
felszabadult a játék számára, mivel a hangolást már lábbal végezte. A kettős
mechanikáé pedig, hogy a hárfát valódi kromatikus hangszerré tette. Az
Aranyhárfa egyszeres mechanizmust tartalmaz, így még nem teljesen kromatikus.
Cousineau elévülhetetlen érdemeket szerzett abban, hogy a hárfa a
legnépszerűbb hangszerré vált a francia udvarban, a párizsi szalonokban és a
felvilágosodás
terjedésével együtt egész Európában. Nevéhez fűződik a béquilles-nek
nevezett csőralakú toldalék (tüske, hangolóvilla) kifejlesztése, mely a
hangolást segítette, és a mai rendszerű kettős áthangoló mechanika
alkalmazása, melyet Érard fejlesztett tovább. Cousineau-t így Hochbrucker és
Érard mellett a 18. század egyik legnagyobb hárfaépítő-mesterének tartják.
Napjainkban
Beat Wolf
készít
hasonmás
Lajos-korabeli hárfákat, ő
restaurálja
is a korabeli hangszereket.
Érdekesség, hogy néhány évvel ezelőtt még nálunk is készítettek hasonló
szerkezetű hárfákat
szintó cigányok, persze kevesebb díszítéssel és kevésbé nemesebb anyagokból, elsősorban
német paraszti mintákat követve.
Irodalom
Lásd még