Michel Barthélemy Ollivier (1712-1784) festménye több szempontból is
érdekes. Látszólag egy meghitt, családias hangulatú vacsorát ábrázol, a
festő azonban rejtett üzeneteket is elhelyezett a képen. Nemcsak azért
érdekes tehát, mert megmutatja, hogy hogyan használták és mi volt a szerepe
a hárfának a 18. századi arisztokrata szalonokban, hanem azért is, mert
pontosan elmeséli a képen látható emberek életét.
Hárfavilág
Közismert, hogy a forradalom (1789) előtti Franciaország és Párizs a hárfás
élet központja volt. Se szeri, se száma az ideérkezett hangszerépítő
mestereknek, zeneszerzőknek és hárfaművészeknek. A hárfa a társasági élet
egyik legfontosabb kelléke volt, és a királyi udvar, valamint a főúri szalonok
rengeteg pénzt áldoztak a minél jobb minőségű hangszerek fejlesztésére.
Ekkoriban jelent meg a
pedálhárfa, ami Hochbucker, Nadermann, Cousineau,
Érard
és más híres, Franciaországban élő mesterek nevéhez fűződik.
A festő,
Ollivier
korának egyik legnagyobbja volt, aki már-már fényképszerű pontossággal
ábrázolta az őt körülvevő világot, a városi szegények konyhájától az elegáns
szalonokig. Ezt a képét 1766-ban festette, ma Versaillesben őrzik.
|
Michel Barthélemy Ollivier: Conti herceg hárfás vacsorája Olaj,
vászon 1766 56 x 71 cm Versailles, châteaux de Versailles
et de Trianon (forrás: RMN, Château de Versailles)
|
Lakoma
A kép egy bensőséges hangulatú vacsorát örökít meg, ahol jókedvű emberek
beszélgetnek egymással és hárfazenét hallgatnak. Ezt a meghittséget és
vidámságot fejezi ki az asztalt és a körülötte ülőket körbeölelő meleg fény. A
hárfás valószínűleg hivatásos zenész. Erre utal az öltözéke és az, hogy
elfordul az asztaltól, mintha kérésre csak a mellette ülő hölgynek zenélne. A
kép jobb szélén egy gitár és egy könyv is látszik, mutatva, hogy a főúri
társaság hogyan múlatta a kellemes vacsora utáni időt. Az egész kép idilli,
gyönyörű enteriőrrel és már-már együgyű, bukolikus bájjal. Azonban ha jobban
megnézzük, észrevehetjük, hogy a festő pontosan elmeséli a házigazda,
Conti herceg
kanyargós és számos cselszövéssel keresztezett valódi életét.
Conti herceg
Louis François de Bourbon, azaz Conti hercege 1717. augusztus 13-án látta meg
a napvilágot, és 59 évvel később, 1776. augusztus 2-án hunyt el. Franciaország
egyik legrégibb és legelőkelőbb családjába született és szigorú
jezsuita
neveltetést kapott. Korán, 19 éves korában megözvegyült, fiatal felesége
gyermekszülésbe halt bele. Többször is próbálkozott az újranősüléssel, a
választott hölgyek kicsapongó élete vagy alacsony származása miatt azonban nem
sikerült rendeznie a családi életét.
Conti ezt követően másfél évtizeden át katonáskodott és ragyogó pályát futott
be. 1747-ben nyugdíjazták, ekkor belevetette magát az udvari életbe. A király,
XV. Lajos
ugyan elismerte katonai, politikai és jogi tehetségét, ám tartott az
ambícióitól. Bizalmatlanságát a hírhedt ágyas és kegyencnő,
Madame Pompadour
pletykái és intrikái gerjesztették. Conti tehetségét jelzi, hogy az ő nevéhez
fűződik az első hivatásos, nemzetközi kémhálózat elindítása. Egy időben még a
lengyel trón megszerzésével is próbálkozott, amit az újabb és újabb pletykák
miatt végül is nem nyert el. Ma úgy tartják, hogy hercegi származása ellenére
(vagy éppen ezért) Lajosnak ő volt az egyik legerősebb ellenzéke.
|
Conti herceg portréja
(forrás: Wikipédia)
|
Felvilágosodás
Conti azonban nemcsak egy, az
abszolutizmussal
szembehelyezkedő politikus volt, a művészet és a tudomány is érdekelte. Számos
zenészt, zenekart, színtársulatot és képzőművészt alkalmazott,
festménygyűjteménye a maga idején az egyik leghíresebb volt. Támogatta a
felvilágosult gondolkodókat, például
Jean-Jacques Rousseaut, korának legnevesebb filozófusát. Nem mellékesen egyébként Rousseau nevelési
módszereinek egyik legnagyobb híve
Mde Genlis, a híres író, hárfás és pedagógus volt, aki szintén megfordult ilyen
társasági összejöveteleken. Conti havi járandóságot folyósított a máig neves
írónak,
Beaumarchais-nak
is, aki a király gyermekeinek zenetanítója, továbbá a
Sevillai borbély és a Figaro házassága írója volt.
A herceg hétfő esti vacsorái, amelyeket ősi kastélyában, l’Ile-Adam-ban
rendezett, legendásak voltak. Elsősorban nem is a művészi előadások miatt,
hanem azért, mert az egyenlőség (égalité) szellemisége hatotta át ezeket. A festményen is egy ilyen összejövetel
látható. Hogy Conti igazán komolyan gondolhatta a felvilágosodás tanításait,
azt jól jelzi, hogy 1760-ban szőlőbirtokot vásárolt magának, ahol gazdálkodni
kezdett. Ma a világ egyik
legdrágább bora innen
származik, és az ő nevét viseli. A kastélyt egyébként a forradalom során
elkobozták, majd téglánként széthordták. Még
Tocqueville, a
szabadság és a demokrácia nagy hatású szószólója is sajnálta, hogy a
forradalom megsemmisítette e csodaszép épületet.
A festmény
Az első, ami a kép alapján feltűnik, hogy a társaság egy része félrevonulva, a
középső asztaltársaságra ügyet sem vetve étkezik. Már-már elbújnak egy nagyobb
falmélyedésben, nem engedve maguk közé más személyt. De érdekes az asztalukról
lelógó, hanyagul odavetett terítő is, ami olyan, mint egy óriási kiöltött
nyelv. Ki tudja, talán jelenthetett ez ekkoriban is valami gúnyolódás félét.
Mindenesetre a szereplők térbeli helyzete pontos leírja a király és
ellenzékének viszonyát.
Ám a másik asztalnál is érződik feszültség. Az asztalfőn ülő nő magányosan
hallgatja a hárfást. Mögötte egy kutya figyel, az asztalról lehulló maradékra
vár. A másik eb már jóllakott, most elégedetten pihen és a bolháit vadássza. A
többi ember párokban ül, és egymástól elszigetelődve beszélget. Mintha Madame
de Pompadour,
Madame du Barry és
más királyi szeretők anarchikus klikkjeit látnánk, a háttérben Contival és
okos barátaival - egy sötétben vegetáló társadalmat, ahol csak kevesekre esik
fény.
Ha tényleg erről szól a kép, akkor Conti finom bosszút állt az ellenségein.
Évszázadoknak üzente meg, hogy milyen is volt a madame-ok korrupt, önző és
becsvágyó világa, s hogy mi volt neki, a felvilágosult hercegnek ebben a
korban a szerepe.
Forrás
További érdekes cikkeink a korból