HarpFlash – Interview with Florence Sitruk in Krakow, Poland 2019

We made this interview with French-German harpist and harp teacher Florence Sitruk on a beautiful autumn day in Krakow. Ms Sitruk is a professor in Bloomington at Jacobs School of Music and a guest professor at the Academy of Music in Krakow.

A Szent-Györgyi Albert drámapályázat győztese Nizalowski Attila

Blogunk szerzője, Nizalowski Attila megnyert egy rangos drámapályázatot a múlt év végén. Most jött a hír, hogy a nyertes drámákat hamarosan könyvben is megjelentetik, május 8-án lesz a könyvbemutató. Ennek apropóján bemutatjuk röviden a pályázatot.

A Szent-Györgyi Albert drámapályázat a Szegedi Tudományegyetem 2022-ben meghirdetett nyílt drámapályázata volt, melyet az egyetem centenáriumi éve alkalmából a „440 éve az oktatás és a tudomány szolgálatában, 100 éve Szeged és a régió fejlődéséért” mottóval hirdetett meg.

Történet

A Szegedi Tudományegyetem jogelődjét Báthory István erdélyi fejedelem, lengyel-litván király 1581-ben alapította. A kolozsvári intézmény többszöri átalakulás és névcserét követően, a trianoni döntés folyományaként 1921-ben Ferenc József Tudományegyetem néven Szegedre költözött. Itt működött Szent-Györgyi Albert biokémikus, akit Klebelsberg Kuno kulturális miniszter hívott ide Cambridge-ből, és aki 1937-ben Nobel-díjat nyert a biológiai égés folyamatával kapcsolatos felfedezései, különösen a C-vitaminnal és fumársav katalizátorral végzett kutatómunkája elismeréseképpen. 1940-ben, a második bécsi döntés következtében az egyetem visszaköltözött Kolozsvárra. Ugyanakkor Szegeden új egyetemet alapítottak Horthy Miklós Tudományegyetem néven, melynek első rektora Szent-Györgyi lett.

A Szegedi Tudományegyetem ekképp a 2021-2022-es tanévben ünnepelte alapítása 440., Szegedre kerülésének 100. jubileumát, és emlékezett meg Szent-Györgyi Albert Nobel-díja átadásának 85. évfordulójáról. A hármas ünnephez kapcsolódva az egyetem történetéhez, rangjához és szellemiségéhez méltó irodalmi mű megalkotására hirdette meg ünnepi pályázatát.

Szent-Györgyi, Klebelsberg, Szeged, Woods Hole és a
legendás BSA motor

A pályázat feltételei

A pályázatra bármely természetes személy, belföldről és a határon túlról, állampolgárságára, tartózkodási helyére vagy életkorára tekintet nélkül jelentkezhetett. A beküldés határideje 2022. október 1. volt. A pályázatra minden egyéb műfaji megkötés nélkül olyan eredeti műveket vártak, amelyek Szent-Györgyi Albert életének, szegedi tartózkodásának, tevékenységének állítanak emléket, megjelenítik az egyetem korabeli társadalmi környezetét, és korhűen ábrázolják Klebelsberg Kuno egyetemalapító szerepét és kapcsolatát Szent-Györgyi Alberttel.

A legjobbnak ítélt három pályaművet díjazták (3 000 000, 1 500 000 és 1 000 000 Ft). A díjazást tekintve 2022-ben ez volt az egyik legjelentősebb drámapályázat Magyarországon.

Az egyetem a művek megszületését és általában a tájékozódást különféle kiadványokkal segítette: SZTE honlap, SZTE Centenáriumi Ünnepségsorozat honlapja, SZTE Szent-Györgyi Albert Emlékoldal, a SZTE Klebelsberg Könyvtár gyűjteményei (dokumentumok, fotók, Szent-Györgyi életét feldolgozó kötetek, SZTE centenáriumát köszöntő Szeged Nobel-díjasa, Szent-Györgyi Albert c. digitális kiállítás, az SZTE Klebelsberg Könyvtár Különszám: Szent-Györgyi Albert c. digitális kiadványa.

A pályázat elbírálása, eredményhirdetés

A pályázatot az egyetem által felkért szakértői zsűri bírálta el: Prof. Dr. Rovó László, a Szegedi Tudományegyetem rektora, Barnák László főigazgató (Szegedi Nemzeti Színház), Dr. Jászay Tamás egyetemi adjunktus, főszerkesztő (SZTE BTK Magyar Nyelvi és Irodalmi Intézet, Revizor Online), Erős Kinga, a Magyar Írószövetség elnöke és Lőkös Ildikó dramaturg (Játékszín).

Az eredményhirdetést 2022. november 11-én, az Egyetem Napján tartották ünnepi műsor keretében a Szegedi Nemzeti Színházban. Fellépett a Szegedi Egyetemi Énekkar, az Universitas Szimfonikus Zenekar, az SZTE Gyakorló Általános Iskola Kórusa, az SZTE Gyakorló Gimnázium Kórusa, az SZTE Vántus István Zeneművészeti Szakgimnázium Kórusa.

A pályázatra több, mint 30 pálymunka érkezett. Győztesek: Nizalowski Attila (Magyar Zsoltár), Karánsebessy Balázs (A renegát) és B. Pap Endre (Szabad gyökök).
Nizalowski Attila
Nizalowski Attila

Cikkek a pályázatról

A Magyar Zsoltár, A renegát és a Szabad gyökök SZTE, u-szeged.hu
* Drámapályázatot hirdet a Szegedi Tudományegyetem Szent-Györgyi Albertről SZTE, u-szeged.hu
* Drámapályázat Szent-Györgyi Albertről kultúra.hu
* Zenés gálaesttel zárta a centenáriumi tanévet az SZTE - Galéria delmagyar.hu
* Wikipédia: A Szegedi Tudományegyetem (2000-)